erwinenhanneke.reismee.nl

Ja toch????

Een veel gehoorde uitspraak in Suriname! Achter elke zin plakken ze de woorden ja toch, uitgesproken op z n Surinaams (denk Jurgen Rayman). Echt hilarisch en na zo n lange tijd je niet goed verstaanbaar kunnen maken voelde dit land een beetje als thuiskomen! Suriname was voor ons beide een hele aangename verrassing en we konden er dan ook moeilijk wegkomen. Het land is een mengelmoes van Surinamers, Hindoestanen, Chinezen en Javanen en de verdraagzaamheid is enorm! Het maakt niet uit welke kleur je huid heeft de mensen zijn vriendelijk en iedereen op straat spreekt je aan, zwaait naar je en wil van je weten waar je naar toe gaat. Verder voeren ze de hele dag zo weinig mogelijk uit en hangen ze wat rond op hun veranda, het liefst met een koud biertje erbij.

We vonden een super fijn hotel met zwembad midden in Paramaribo en vanuit daar hebben we de hele omgeving per fiets verkend. We fietsten van Amsterdam naar Alkmaar waarbij we regelmatig met een veerbootje rivieren moesten oversteken. Fietsen is hier trouwens een stuk zwaarder dan in Nederland vanwege de extreem hoge temperaturen! Je slurpt zo 3 liter water naar binnen zonder dat je ooit hoeft te plassen want je zweet echt als een otter! Elke dag aan het einde van de middag valt er een tropische bui waardoor het hele land mooi groen is en de uitzichten dus prachtig zijn.

Na een volle week Paramaribo vertrokken we naar Galibi Nature Reserve om te kijken naar de zeeschildpadden die aan land komen om hun eieren te leggen. Je gaat s avonds om 9 uur de zee op om naar een stuk strand te varen waar ze altijd aan land gaan om een nest te graven maar je moet natuurlijk wel het geluk hebben dat je ze spot. En geluk hadden we want na 2 uur zagen we uiteindelijk maar liefst drie leatherback schildpadden die het strand op kwamen. De leatherbacks zijn de grootste zeeschildpadden ter wereld en ze wegen gemiddeld 575 kilo (tot een maximum van 900 kilo). Je kunt je voorstellen dat het heel indrukwekkend is om deze reuzen over het strand te zien lopen om vervolgens op hun dooie gemak een gat van ongeveer 1,2 meter diep te graven waarin ze 100-150 eieren leggen. Over twee maanden zullen deze eieren uitkomen als ze tenminste niet voor die tijd zijn opgegeten door zwerfhonden! De zwerfhonden vormen een groot probleem voor deze schildpadden, evenals de mens die de eieren nog altijd als een delicatesse beschouwt. Op het strand loopt daarom voortdurend bewaking die, naar ze hopen, de ergste schade kunnen beperken!

Na deze fantastische ervaring werd het tijd om de grens naar Frans Guinea over te steken omdat we vanuit hier op 3 augustus naar Brazilie zullen vliegen voor het laatste gedeelte van onze reis. Over Frans Guinea kunnen we eigenlijk heel kort zijn..... wat een kutland! Frans Guinea is nog altijd een gedeelte van Frankrijk en daardoor betalen ze hier met de euro en spreken ze Frans. En iedereen weet: Fransen zijn over het algemeen arrogant, spreken geen woord van een andere taal en zijn absoluut niet bereid je ergens mee te helpen. Voordeel hiervan is wel dat ze er niets van verstaan wanneer wij ze weer eens de huid vol schelden! Dit land werd dus een enorme dooddoener na het geweldige Suriname en we hebben hier dan ook weinig gezien en gedaan. Daar komt nog eens bij dat de prijzen de Nederlandse prijzen overstijgen zodat je ook niet gezellig de hele middag op een terrasje doorbrengt. Hotels zijn zelfs zo duur dat we al 2 nachten in een hangmat op het strand hebben geslapen. Kortom.....................................WEGWEZEN HIER EN SNEL!!!!!

Wist je dat:

- Erwin inmiddels zo n lang haar heeft dat hij een klein staartje kan maken?

- Hij dat gelukkig nooit doet?

- Hanneke weer naar de kapper is geweest om te vragen of ze weer blond kan zijn?

- De kapper hier niet aan durfde te beginnen?

- We in Suriname eindelijk weer eens Nederlandse tijdschriften konden kopen?

- We nu beginnen aan het laatste gedeelte van onze reis?

- We hier liever niet over praten samen omdat het dan wel erg dichtbij komt?

- We de komende zes weken niks meer gaan bezichtigen?

- We alleen maar gaan genieten van zon, zee en strand..............................

Jeroen en Eva

Hee!

We hebben even moeten wachten op een nieuw verhaal! Maar wat een leuk verhaal weer! Zo dadelijk ook maar even de foto's erbij bekijken!
Geniet maar extra veel van het laatste gedeelte van jullie reis!

x Jeroen en Eva

Mandy

Hahah wat een kutttt landddd! Hahaha. Verwende nestjes ;) Nee hoor! Als ik t zo lees begrijp ik t heel goed :) Had eigenlijk verwacht dat t daar heel mooi zou zijn maar dat viel dus beetje tegen. En wat leuk dat Suriname zo goed bevallen is! Maarre, 6 weken niks meer bezichtigen?! Wow!! Ben benieuwd of jullie 6 weken strand gaan volhouden ;) Klinkt mij heeeeeeeerlijk in de oren! En je kunt natuurlijk altijd surfen, kitesurfen, beachvolleyballen...
Prachtig verhaal weer, zo leuk!! XX Mandy

Hans en Franca

Wauw, wauw, wauw. Weer een geweldig verhaal met fantastische foto's!!
En wat cool dat Miss Etam ook aanwezig is in Suriname, lachen!

Blijf genieten...
X

Lambert en Joke

Wat leuk weer Hanneke je verhaal zo fijn om te lezen.

En wat een mooie foto's.

Geniet van de zon en strand.xx

Rene van de Laarschot

Wanne kut franse joh! Da ze lekker weggaan met zen paturain! Haha nee leuk verhaal weer!!! Jammer dat het bijna gedaan is met jullie vakantie avontuur! Blijft leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Tot snel en geniet van de laatste weekjes!

Carla van der Maat

Heb weer genoten van jullie geweldig avontuur.
Ga zo meteen de foto's ff bekijken en ervan genieten.
Genieten jullie nog maar van de zon, zee en het strand.
Groetjes en tot ziens. x

Joost peters

Wat vervelend na 8 maanden nog even zes weken strand.

Geniet er van. Misschien wat citroen sap in je haren doen word je sneller blond toch.?

Marco en danielle

Heel veel plezier nog op jullie laatste gedeelte van de reis geniet ervan x

Rona & Joop

leuk verhaal geniet van jullie laatste weken op het strand

RONA

En ook Joop zitten te wachten op het verslag " Brazilië " en de foto's s natuurlijk.