erwinenhanneke.reismee.nl

Boontje erbij?

Lokaal voedsel, Ik kan er een uur over typen maar ik zal het kort houden..... complete bagger! De equadoriaanse keuken kan ons beide niet echt bekoren en dat komt met name omdat ze echt overal bonen bijgooien! In de soep, bij de rijst, bij de vis en bij een lekker stukje vlees. Ik ben begonnen met overal te melden dat ik allergisch ben voor bonen zodat ik zeker weet dat mijn gerechten in ieder geval boonvrij zijn. We hebben het heus geprobeerd en deze typische keuken is uitermate goed voor je lijn want zodra je een bord voor je neus krijgt blokkeren al je organen en wil je de komende uren niets meer eten..... met het gevolg dat ik nu echt moet shoppen voor een nieuwe bikini, heeeeel vervelend....

Wink
!!!!

Buiten de bellaberde keuken hebben we echter onwijs genoten van bijna alles (zie hieronder) wat Equador te bieden heeft. Onze trip begon in Otavalo, een dorpje bekend om zijn gigantische zaterdagmarkt. We hadden het dusdanig goed gepland dat we hier op vrijdag aankwamen en dus de volgende dag deze toeristische trekpleister van dichtbij konden meemaken. Om 7 uur opgestaan om de beroemde dierenmarkt te bezoeken. Bij het naderen van de markt had ik het echter al in de gaten... niets voor mij want ik hoorde gekrijs van varkens, zag kippen aan hun poten gedragen voorbij komen en daar kwam nog een niets ontziende stank bij. En ja hoor, voor ik het wist liepen de tranen alweer over mijn wangen en gedroeg ik me als een steigerend paard want je kreeg mij echt niet die markt op. Met wat overredingskracht heeft Erwin me uiteindelijk toch zover gekregen en heb ik een rondje over de markt gemaakt maar daarna heb ik me al snel uit de voeten gemaakt om het vanaf een afstandje te bekijken totdat Erwin de juiste plaatjes geschoten had. Wat een nachtmerrie voor iemand die van dieren houdt....

Dus maar snel naar het centrum waar de Indianen hun zelfgemaakte waar aan de man brengen. Straten volgestouwd met kraampjes met de prachtigste dingen en ik was mijn tranen snel vergeten Urenlang hebben we rondgeslenterd en genoten van alle mooie producten en mensen. Beetje jammer natuurlijk dat onze rugzak zo vol zit dat we er regelmatig met lomp geweld op moeten liggen, zitten en slaan om ze uberhaupt dicht te krijgen dus veel inslaan zat er niet in maar een armbandje hier, een ringetje en een paar oorbellen daar en de shopaholic die ik ben was weer voor even tevreden gesteld.

Vanuit Otavalo brachten we een bezoek aan de hoofdstad Quito waarbij we verbleven in het oude gedeelte van de stad vol met oude koloniale gebouwen en mooie pleinen. We hebben hier een paar dagen lekker rond geslenterd en een uitstapje gemaakt naar het midden van de wereld, ofwel de evenaar. Raar idee dat je precies op het midden van de aarde staat en om te bewijzen dat het echt zo is kun je met een gids een aantal trucjes doen die toch wel bizar zijn. Zo stroomt water ten noorden van de evenaar precies omgekeerd het putje in dan ten zuiden van de evenaar en lukt het je niet om met gesloten ogen in een rechte lijn over de evenaar te lopen vanwege de tegenstrijdige krachten die op je hersenen uitgeoefend worden. Na twee dagen rondvragen is het ons uiteindelijk gelukt om een goeie deal voor de Galapagos te sluiten maar daarover hebben jullie alles gelezen in onze vorige blog.

Next stop... Baños. Een klein dorpje midden tussen de bergen waarvandaan je talloze mogelijkheden hebt om dit gebied te verkennen. Wij kozen voor de mountainbike waarmee we een hele dag lang een prachtige route hebben gefietst en ondertussen genoten van het prachtige berglandschap en de talrijke watervallen langs deze route. Om de zadelpijn wat te verzachten hebben we de volgende dag een bezoek gebracht aan de thermaalbaden die hier zeer bekend zijn. Vulkanisch water zorgt ervoor dat het water in deze baden continue op een aangename temperatuur blijft en voor de echte machos onder ons is er de mogelijkheid de hitte van je af te spoelen onder een ijskoude waterval. In de middag hebben we een buggy gehuurd en Erwin waande zich al snel Jos Verstappen en we scheurden met een noodvaart al toeterend over de bergweggetjes, ik heb me kapot gelachen om hoe dom dit eruit gezien moet hebben!

In de Lonely Planet lazen we over een treinreis vanaf Riobamba door de Andes naar Alausi in het zuiden van Equador. Dit leek ons wel wat en we reisden vanaf Baños hiernaartoe om dit te regelen. Helaas bleek een gedeelte van het spoor onder constructie te zijn en moesten we eerst met de bus naar Alausi om vanuit daar een 2,5 uur durende treinreis door de Andes te kunnen maken maar het was het waard. De treinrails is een van de moeilijkste ooit ter wereld aangelegd omdat hij echt dwars door de bergen loopt en het resultaat is verbluffend mooi. Met open mond hebben we een paar uur lang naar buiten zitten staren.

Gisteren zijn we aangekomen in Cuenca, de meest zuidelijke grote stad van Equador en vandaag hebben we besteed aan het rondslenteren door de stad en shoppen want het was hoog tijd voor wat nieuwe t-shirts voor Erwin en een nieuwe bikini voor mij. Uiteraard waren de t-shirts voor Erwin zo gevonden en moet ik nog steeds met een afgezakt broekje rondlopen want een mooie, betaalbare bikini vinden lijkt hier haast onmogelijk. En als je al iets vindt, dan is het topje te klein en het broekje te groot of andersom. Heel frustrerend, maar ik geef de moed niet op want morgen vertrekken we naar Peru......... wie weet hebben ze daar een betere smaak

Wink
.

Tot slot nog even onze gebruikelijke wist je datjes.......

Wisten jullie dat

- We het fijn vinden dat jullie onze blog lezen en zo trouw reageren?

- We van de week eindelijk weer eens dronken zijn geworden samen, wat is een happy hour toch een goeie uitvinding!

- We de meest rare mensen ontmoeten?

- We door een drugsverslaafde in rehab mee uit eten genomen werden omdat hij ons zo een leuk stel vond?

- Erwin nog steeds niet naar de kapper is geweest?

- Hij vanavond weer voor kapper gaat spelen omdat mijn haar nodig bijgekleurd moet worden?

- Erwin mijn verjaardag niet vergeten was en probeerde een taart te regelen met een kaarsje maar de ober het vervolgens wel vergat?

- Dit heel sneu was voor hem en ik er heel hard om moest lachen?

Reacties

Reacties

Marjan

He!! Wat leuk jullie verhalen steeds te lezen!! Geniet ervan Han... En drink een vaasie op mij :) haha.. Dikke kus, Marjan de beste cappuccino maakster ever ;) geniet er nog van samen :)

Jaco, Dorian en Wes

Ha bofkonten,
Wat is het geweldig leuk om jullie verhalen elke keer te lezen! Zo lijkt het of wij ook een stukje van de reis meemaken. Goed om te horen dat jullie je nog steeds goed vermaken. Vraag me af of er ook momenten van heimwee zijn ? Ik zal het in ieder geval ook ontzettend leuk vinden als jullie onze Wes een keer in levende lijve kunnen zien. Tis inmiddels al een hele kerel. Zijn gewicht is al ruim verdubbeld tov zijn geboorte maar wat wil je met zo'n ouders?! Hij weegt al bijna 7 kilo!!! Groetjes vanuit Deurne en een dikke knuffel, geniet nog maar lekker samen.

Joop en Rona

He lieve Kids.

Wat fijn weer een leuk verhaal te mogen lezen van jullie. Had ik eigenlijk nog niet verwacht. Des te leuker was de verrassing vanmorgen vroeg.
Heerlijk. Han je kunt zo lekker schrijven.
Ik hoop dat het eten in Peru wat beter zal zijn en dat je gaat slagen voor de bikini. Je zult hem toch nog wel nodig hebben.
Ik zag trouwens dat 1 van jouw bikini's van de zelfde stof in gemaakt als de mijne. Geinig.
Ik ben blij dat Erwin zich goed heeft ontpopt als kapper. Zo zie ik dat zoonlief vele goede kwaliteiten heeft. Lekker makkelijk toch.
Fijn dat jullie lekker genieten. Nou als het goed is zitten jullie op dit moment nog wel lekker ergens aan de bar of zo en begint hier de dag.
Wel raar hé zo.
Wij wensen jullie een hele fijne tijd daar in Peru. Geniet van anders eten, hopelijk zonder bonen.

Dikke kus van Joop en Rona

Joop en Rona

Doe het zo even, Reactie op de foto's. Prachtig foto's.
Hebben jullie ook weer mooi gemaakt. Maar wat wil je ook als je zo veel interessants mee maakt. Ik ben benieuwd hoe de foto's op het grote scherm eruit zullen zien. Met de verhalen erbij.
xxx

Marjolein

vanuit een leeg kantoor op goede vrijdag, hele fijne paas dagen :) en blijf vooral door gaan met die "gekke dingen" foto's ! Geweldig !

Joke en Lambert

Hallo, inderdaad een hele leuke verrassing op een vroege vrijdagochtend.
Een weer heel mooi geschreven reisverslag en ook weer hele mooie foto's om het compleet te maken.
Wij genieten er elke keer van.
Fijne tijd in Peru en smakelijk eten.

Farinos

Die foto's van "Raar" zijn echt lachen!
Inge heeft jullie aangemeld op Skype, is dat ook gelukt?
We zullen eens kijken of het met die gare laptop van ons lukt. Rond welke Ned. Tijden zijn jullie meestal online?

Joost

Jelle en Neeltje

Hey levensgenieters,
Bij die dierenmarkt moeten wij denken aan China en Vietnam! Daar staan ze ook met varkens aan een riempje... en allerlei gekke dieren die verkocht worden.
Maf hoor die trucjes op de evenaar.
Een fijne pasen! en veel plezier in Peru...

Groetjes uit Bergeijk

klaudia!

han je moet van het schrijven je beroep maken! echt weer geweldig om te lezen!
snel weer skypen want er liggen weer wat mooie verhalen op de plank...
geniet geniet geniet!

dikk kuss

Wendy

Ben het helemaal met Klaudia eens Han; je schrijft echt top! Ik kan nog wat van je leren ivm mijn opleiding ;)

Probeer deze week te skypen, want nu heeft het lang genoeg geduurd!

Dikke kus voor jullie!

Eve & Sven

Hoi Reizigers!

Allemaal weer superleuke avonturen die jullie hebben meegemaakt. Leuk om te horen!
De foto's zijn ook fantastisch mooi, zijn benieuwd naar de volgende set. Hoop dat het weer wat minder koud is geworden zo gedurende de reis. ;)

Groetjes en nog heel veel avonturen en plezier gewenst,
Eve & Sven

Oom Herman - Tante Elly

Wat is het toch leuk om die verhalen te lezen,wij zijn zelf ook jaren geleden met oom theo en tante Ans op de Galapagos en in Equador geweest.Hadden jullie geen probleem met foto"s maken ?Geniet maar fijn in Peru en we wachten weer met smart op het volgende verhaal.
Dikke kus OOm Herman en Tante Elly.

Carla van der Maat

Geweldig weer om te lezen wat jullie allemaal mee maken.
Ik geniet er elke keer weer van.
Slim van je om te zeggen dat je allergisch voor bonen bent Han.
Geniet van Peru en hopelijk lekkerder eten.
Liefs Carla x

Marco en Daan

Hey luitjes

Wat was t weer leuk om jullie verhaaltje te lezen ongelooflijk wat jullie allemaal zien en meemaken en Han ik(Daan) was die markt echt niet op gegaan zo zielig heel veel plezier nog en tot jullie volgende verhaaltje. Liefs Daan en Marco

Yv en Joost

WHHHAAAAA!!!
Wat een geweldig verhaal weer!! Ohh ik kan me voorstellen dat zo'n dieren markt een hell moet zijn, jak die arme piggy's!!
Die andere markt klinkt inderdaad een stuk beter, hoop dat je snel een bikini vind, ha ha!! In iedergeval voor jullie in brasil zijn, want daar is bikini's shoppen ook geen doen, alles te klein :-)
Super mooie foto's hebben jullie weer, ook die van de galapagos, mooi!!!!
Stuur je snel weer een up dat van hier, dikke kus voor jullie allebei!!! XXXXXXXXXXXXXXXx

Stephane & Patt

Mooie pics! roept voor mij ook weer herinneringen op.Gelukkig begint hier het weer ook wat beter te worden, zodat we niet continu jaloers op die blauwe lucht hoeven te zijn.

geniet er van en kijken uit naar het volgende avontuur

x

Rene

Ziet er weer goed uit allemaal! Echt leuk om elke keer weer jullie avonturen te kunnen bewonderen! ben weer heel erg benieuwd naar jullie volgende verhalen en foto's!

veel plezier daar, en hopelijk krijgen jullie wat beter te eten vanaf nu, anders dan kun je je ribbenkast als xylophone gebruiken en dat slaat ook nergens op ;)

groetjessss en veel plezier weer!
Rene van de Laarschot

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!