erwinenhanneke.reismee.nl

Het kost wa, maar dan hedde ok wa!

De Galapagos, een verspreide groep eilanden die ter hoogte van de evenaar in de Stille Oceaan liggen. Ze behoren tot Ecuador, maar ze liggen in open zee op ongeveer 1000 km van de westkust van Zuid-Amerika. De afgelegen ligging van de eilanden maakt dat ze na hun ontstaan maar zeer spaarzaam door dieren vanaf het vasteland zijn gekoloniseerd, waarbij de dieren die in de loop der tijd arriveerden verder onafhankelijk van hun soortgenoten op het vasteland zijn gaan evolueren. Zo ontstonden veel unieke soorten. Door het ontbreken van roofdieren hoeven deze dieren niet op hun hoede te zijn en kun je als mens dan ook dicht bij ze in de buurt komen! Op z'n zachtst gezegd een unieke plek op aarde die wij natuurlijk heel graag wilden bezoeken........

Na een speurtocht langs meer dan een paar reisbureau's en vele kopzorgen en Skype gesprekken met vrienden die hier al geweest zijn later besloten we tot het doen van een landtour. Deze tour was voor ons op allerlei vlakken zeer gunstig want:

- De prijs was stukken gunstiger dan de prijs van een cruise (1800 dollar per persoon was de laagste prijs die wij hebben kunnen vinden voor zo'n cruise)

- Er waren voor Erwin 4 duiken inbegrepen en bij een cruise niet!

-We hoefden niet 8 dagen op een boot te vertoeven maar konden gewoon van eiland naar eiland hoppen met speedboten

-We konden eindelijk eens genieten van een middenklasse hotel in plaats van de budget variant waarin we gewoonlijk belanden.

Onze tour bestond uit 3 dagen Santa Cruz. We verbleven hier in Puerto Ayora waar we de eerste middag meteen een bezoek brachten aan het Charles Darwin Research Station. Charles Darwinbezocht de Galapagos en bracht er ongeveer 5 weken door met het bestuderen van de geologie en biologie van vier van de eilanden. Mede door zijn bevindingen tijdens dit bezoek aan de eilandengroep, ontwikkelde Darwin zijn evolutietheorie. Vandaag de dag werken hier nog steeds ontzettend veel vrijwilligers aan het behoud van het eco-systeem van de Galapagos! Je kunt hier landiguana's en reuzeschildpadden bewonderen waaronder Lonesome George.George is naar schatting 90 jaar oud, weegt 88 kilogram en heeft een schildlengte van 102 centimeter. Al 35 jaar zoeken biologen tevergeefs naar een soortgenoot zodat George zich kan voortplanten. Zijn kansen zijn niet al te groot want hij is, voor zover bekend, de allerlaatste landschildpad van zijn soort. Als George zich niet voortplant, zal de soort onvermijdelijk uitsterven. Door zijn dramatische verhaal is ‘Lonesome George' op de Galápagos Eilanden en ver daarbuiten uitgegroeid tot een levende legende.(thanx Ro

Wink
). We moesten George twee keer bezoeken voordat hij op de foto wilde maar wie wil deze beroemdheid niet aan z'n fotocollage toevoegen?

Op de terugweg van het Research Station passeer je de vismarkt die elke dag in de haven plaatsvindt! Wat een feest is dat! De vissers halen hun buit op het droge en verkopen de verse vis aan de voornamelijk restauranteigenaren van het dorp. Echter het zijn niet alleen de restauranthouders die in de rij staan maar tevens ook tientallen pelikanen, een handvol zeeleeuwen en af en toe een reiger! Een kabaal en een geschijt dat daar aan te pas komt.... je kunt er uren naar kijken!

Op dag 2 brachten we een bezoek aan het eiland Floreana op 2,5 uur varen vanaf ons hotel. Op de heenweg hadden me meteen het geluk twee walvissen naast de boot te spotten en even later nog een aantal dolfijnen! De dag kon al niet meer stuk maar op Floreana stond ons nog veel meer moois te wachten. We maakten een wandeling over het eiland waarbij we oog in oog kwamen met tientallen mega schildpadden en tijdens onze snorkeltrip zagen we de Galapagos haai, de stingray, zeeschildpadden en speelden we tikkertje met zeeleeuwen. Het leek wel een sprookje, echt zo gaaf!

Erwin heeft natuurlijk niet voor niets z'n duikdiploma's gehaald dus op dag 3 stonden voor hem twee duiken op het programma en had ik een vrije dag! Deze heb ik uitermate goed besteed door naar Tortuga Bay te lopen, een prachtige wandeling van ongeveer 45 minuten waarna je op een zo goed als verlaten strand aankomt waar je al weer kunt genieten van zee-iguana's, roggen en honderden vogels! Ook Erwin bleek zich prima vermaakt te hebben en super gave dingen te hebben gezien.

Dag 4 en 5 brachten we door op een ander eiland, genaamd Isabela. Samen met onze gids, die echt sprekend op Lonny leek (Ja Dennis, ik heb hem eindelijk terug gevonden!!!!) bezochten we Flamingo Lake met je raadt het al..........., maakten we een hike naar de kraters van een vulkaan en hadden we wederom het genoegen te snorkelen met de wondere diersoorten die je vindt op de Galapagos! We konden dan ook in volle tevredenheid onze tour afsluiten, goede keus gemaakt vinden we allebei!

De laatste twee dagen zijn we weer terug gegaan naar het hoofdeiland en hebben we ons uitermate goed vermaakt met het bezoeken van diverse bezienswaardigheden in de buurt van ons hotel. Je kunt vanuit de haven gemakkelijk een watertaxi nemen, kost slechts 0,60 cent per persoon en je komt de wonderbaarlijkste mooie plekken tegen. Gisteren waren we bijvoorbeeld bij Las Grietas, een soort zoutwatermeer tussen de rotsen waar je heerlijk kunt zwemmen. De hike hiernaartoe werd aangeraden op goede schoenen maar eigenwijs als we waren dachten wij dit wel op teenslippers te kunnen. NOT! Tijdens de terugweg struikelde ik over een enorme steen en daarbij ging mijn teenslipper aan gort. Zowel Erwin als ik probeerde het nog even op blote voeten maar dit was al helemaal geen goed idee. Scherpe rotsen die ook nog eens gloeiend heet waren... dat verdroegen onze voetjes toch niet. Dus zat er voor Erwin niets anders op dan terug te gaan naar het hotel, mijn schoenen te halen en vervolgens weer het hele teringeind terug te hiken of beter gezegd strompelen. Zoals jullie begrijpen duurde deze trip iets langer dan verwacht!

Mijn verjaardag hebben we heerlijk gevierd. Erwin heeft in de ochtend nog een keer gedoken met een 7 meter grote King Manta Ray waarvan de duikinstructeur zelfs helemaal uit z'n plaat ging. Onze lunch bestond uit een mega stuk taart daarna lekker luieren op het strand en we gaan nu onderweg naar een goeie Mojito...... PROOST!!!!

Erik

In een woord echt super! Ben niet snel jaloers, maar als ik dit zo lees (en mijn werkdag is net begonnen) dan zou ik toch echt graag ff willen ruilen! Vooral het duiken lijkt me echt kicke! Maar binnenkort echt ff kletsen op skype, Kiki kan niet wachten om haar eerste woordjes=onverstaanbaar gebrabbel te laten horen haha. Liefs Erik, Debby en Kiki

Joke en Lambert

Onze ochtend is gestart met prachtige verhalen het eerste geschreven het tweede in de vorm van plaatjes.

We hebben er weer echt van genoten.

Wij hebben hier thuis een borrel genomen op jouw verjaardag.

We wachten op het volgende verslag van jullie belevenissen.

Houdoe

Neeltje en Jelle

WoooW!! Wat gaaf en super foto's! Genieten met een hoofdletter G. Bijzonder om hier je verjaardag te kunnen vieren. Ben benieuwd welk land nu aan de beurt is...
Groetjes Neeltje en Jelle

Joop en Rona

Heerlijk weer zo'n verhaal. We kijken er altijd weer naar uit. wat kan je toch lekker beeldend schrijven. We zien het allemaal zo voor ons en gunnen jullie het zo ontzettend. Jullie hebben er zo hard voor gewerkt en het komt jullie echt toe. Fijn hoor te lezen dat jullie zo lekker genieten. Maar wel voortaan luisteren naar de adviezen wat betreft schoeisel want je wilt nog verder leuke dingen doen. Nou tot snel op skype. We zien wel wannneer jullie weer tijd en de mogelijkheid hebben, geen stress hiervoor.
Heel veel knuffel hier vanaf het thuisfront.

Hans en Franca

Wauw, gaaf verhaal, fantastische ervaring en een feest der herkenning! Je kan je verjaardag op lulligere plekken spenderen!
Blijf genieten!!
Xxx

Ans en Theo

Heel leuk om te lezen voor ons komen herineringen weer boven, wij zijn jaren geleden (samen met Herman
en Elly) ook daar geweest wij kunnen ons heel goed voorstellen hoe jullie dit hebben beleefd.
Leuk om te weten dat lonesome George nog steeds leeft.
Veel plezier en avonyuur.
Ans en Theo Zaandam

Carla van der Maat

Wow, wat een avonturen weer.
Heb het weer met plezier gelezen.
En wat fijn om zo je verjaardag eens te vieren, is weer eens wat anders :-))
Have fun x

Dirk en Hanneke

Vette foto's! Nu wil mijn Hanneke ook!

Luc & Liske

Ha!
we hebben jullie site maar meteen even gecheckt, ziet er goed uit! De rest vd verhalen bewaren we nog even voor als we in de buurt (panama/colombia) zijn :p
Jullie vandaag lekker gehiked :) Wij doen een poging om de Quilotoa loop te tackelen maar die is nog vrij lastig (vervoerstechnisch)...
gr's!

silvie

ach, wat zal ik zeggen? waan me een beetje daar, samen met lonesome george! haha! echt weer een leuk verhaal en mooie foto's van al die dieren! enjoy! x