erwinenhanneke.reismee.nl

Hola supermercado, telebancos por aqui! Lets get Cuban........

De eerste twee weken van onze reis zitten erop en ik wil deze blog beginnen met het bedanken van Dennis en Genne voor een fantastische tocht door Cuba waarin we veel gezien hebben, veel gelachen hebben en vooral veel gezopen haha want wat zijn die Mojito's goedkoop en lekker! (Idee voor vakantie 2013 Yve)

Wink

Voorheen geloofde ik nooit zo in liefde op het eerste gezicht maar sinds onze eerste dagen in Havana moet ik daarop terugkomen! Havana is een genot om doorheen te lopen. Stoffige straten, slecht onderhouden huizen, sjofel geklede mensen en ronkende oldtimers in allerlei kleuren geven je steeds het gevoel dat je een filmdecor in stapt. De overbevolkte en uitgewoonde woningen zouden in NL allang onbewoonbaar verklaard worden maar hier niet! Het zijn schitterende oude koloniale gebouwen waarvoor geen geld is om ze te kunnen onderhouden. Het oude centrum is super toeristisch en wordt helemaal opgeknapt met het geld dat verdiend wordt aan het toerisme. Een paar straten verder speelt zich het echte leven af en daar is dan ook vanalles te zien. Een oude man verkoopt rimpelige uien uit een oude Heineken krat, er lopen jongens met zelfgemaakte chocoladetaarten, honderden fietstaxis staan te wachten op een rit. Je vindt er lege etalages met lege kartonnen dozen verpakt in cadeaupapier zodat er nog iets in de vitrine staat. Het geeft je een dubbel gevoel maar ondanks hun ellende zijn de Cubanen in staat dansend en zingend door de straten te gaan. Nergens ter wereld heb ik me in een grote stad eerder zo veilig gevoeld. Ook midden in de nacht kun je gaan en staan waar je wilt. Ik moet hier trouwens wel een kanttekening bij maken want Havana met Oud en Nieuw is wel degelijk gevaarlijk. Niet omdat de bevolking je wil beroven en ook niet omdat het er zo donker is... Cubanen blijken er een eigenaardige maar mijns inziens geweldige gewoonte op na te houden om met Oud en Nieuw om twaalf uur precies bakken vol water van hun balkons te gooien. Je kunt je dan ook beter niet op straat wagen want ze maken er een sport van om zo veel mogelijk mensen drijfnat te krijgen. Wat hebben wij gelachen om twaalf uur! Echt geweldig, vuurpijlen en sterretje kennen ze niet maar dit spelletje lijkt iedereen aardig onder de knie te hebben. Uiteindelijk hebben we ons zelf ook de straat op gewaagd en we hebben het gelukkig droog weten te houden, al was het soms op het nippertje.

In Cuba is het gebruikelijk om te slapen in een Casa Particular, dit is gewoon bij mensen thuis die een kamer over hebben en deze verhuren aan toeristen. Op deze manier help je de lokale bevolking en gaat niet al je geld rechtstreeks naar de staat. Ondanks dat het af en toe rare taferelen oplevert is dit echt een aanrader. Je woont als het ware in bij deze gastvrije Cubanen en deelt mee in het dagelijks leven. Doordat je altijd een eigen badkamer hebt is er voldoende privacy maar je eet dan wel weer midden in hun woonkamer. Is af en toe best vervelend als je wederom een bord bruine bonen krijgt voorgeschoteld en je deze niet even snel in de vuilnisbak kunt dumpen of aan de hond kunt voeren omdat de rest van de familie gewoon televisie zit te kijken.

Onze reis startte dus met een aantal dagen Havana van waaruit we met onze luxe huurauto zijn doorgereden naar Vinales. Wat zijn wij Nederlanders extreem verwend met onze wegen en vooral onze bewegwijzering. In Cuba staan nergens borden en moet je op elke straathoek vragen of je wel de goede kant op rijdt. Gelukkig spreken Genne en ik allebei een beetje Spaans en met wat handen en voetenwerk kwamen we er altijd wel uit. Nou ja, behalve die ene keer dan dat we een ruime200 km de verkeerde kant op gegast zijn. Hahahaha.

Vinales is een andere wereld in vergelijking met Havana. Vinales is extreem groen en overal bevinden zich tabaksplantages waarvandaan de beste Cubaanse sigaren worden geproduceerd. Dit alles hebben we tijdens een zes uur durende wandeling door het groen mogen aanschouwen, echt prachtig! Na Vinales hebben we nog een bezoek gebracht aan Cienfuegos en Trinidad. Beide steden bevinden zich aan de zee een ook hier vindt je prachtige koloniale gebouwen waaruit vaak een keiharde salsa beat te horen is. Mensen dansen, zingen en drinken rum op de talloze pleinen en wij hebben hier natuurlijk volop van meegenoten. Om de vakantie van Dennis en Genne af te sluiten zijn we nog een paar dagen naar een voor onze begrippen luxe casa gegaan waar we hebben genoten van het strand, het eten en de mensen.

Cuba was voor ons een fantastische start van een nu al geweldige reis. Op dit moment zijn we net aangekomen in San Jose, Costa Rica waarvandan we nieuwe plannen gaan maken voor de komende weken.

Allemaal bedankt voor jullie lieve reacties en we komen zo snel mogelijk bij jullie terug met nieuwe avonturen. Tot slot nog een paar wist je datjes:

Wisten jullie dat:

- Dennis echt wel een hamburger voorbij kan lopen zonder hem op te eten.

- Genne mega grote kauwgomballen kan blazen

- Hanneke nog steeds van rum houdt ondanks te talloze mojito's die naar binnen zijn gegaan

- Erwin ondanks zijn salsalessen nog niet gedanst heeft

Carla van der Maat

Hoi Hanneke en Erwin
Heb jullie verslag met plezier gelezen, ga jullie zeker volgen.
Heerlijk om zo op vakantie te gaan.
Nog heel veel plezier en geniet van alles wat je doet,ziet, eet en drinkt.
Groetjes x

Joost en Inge

Yo sigaros!
Klinkt allemaal heel erg vet en positief wat jullie meemaken, maar dat was natuurlijk ook de bedoeling na een jaar van hard werken! We vonden het al raar dat jullie nog niets gepost hadden,maar hadden via Dennis al begrepen dat dat aan de internetverbinding in Cuba ligt.
Hier in fucking V-town gaat alles z'n gangetje. Kortom jullie hebben hier nog nix gemist.
Geniet ervan in Costa Rica, dan gaan wij morgen weer aan d'n arbeid Hahaha.
Veel plezier nog en op naar het volgende verhaal.

Groetjes Inge en Joost

Franca en Hans

Wauw,wauw, wauw. Klinkt goed allemaal. Blijf genieten, dat hebben jullie wel verdiend!!
Hier weinig nieuws, het is alleen heeeeel KOUD... Nog 3 weekjes tot de wintersport, gaan we er ook even uit :)
Xx

Pap en Mam

Hoi Erwin en Hanneke;
Wat wij ons afvragen is of de sigaren lekker waren, en lekker positief wat ons als muziek in de oren klinkt.
Maak er wat moois van in Costa Rica.
En pas goed op elkaar!!

silvie

terwijl ik je verhaal lees, waan ik me ook een beetje tussen de lachende en vrolijke mensen.... met weemoed, want hier is het eigenlijk super boring vergeleken met jullie onbezorgde vakantieleven. niet helemaal waar, maak ook leuke dingen mee, zoals een jaren 70,80,90 feest in het klokgebouw agfgelopen za! moest de hele zondag bijkomen, niet van de mojito's (die zijn veeeeel te duur hier!) ,maar van de druivensap, haha! wens julilie een te gekke tijd toe, geniet ervan!!! dikke x

Stephane en patt

Hi Hi,

echt heel gaaf!!! zo krijgen we ook zin in onze Cuba vakantie.

Geniet ervan in het mooie Costa Rica en kijken al uit naar jullie volgend verhaal.

x

Oom Herman en Tante Elly.

Wat leuk jullie verhaal over Cuba,dat land staat bij ons ook nog steeds op het verlanglijstje !
Wij blijven ook zo op de hoogte wat jullie allemaal zien.
Heel veel plezier,maar blijf wel op je hoede in die landen.
Dikke kus vanuit Zaandam.

Matt & Wen

Lieve Erwin & Han,

Wat een heerlijk verhaal! Zo te horen zijn jullie enorm aan het genieten!! Super leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en meemaken. Voor nu heel veel plezier in Costa Rica en ook wij kijken uit naar jullie volgende verhaal :)

En Erwin: kom op, laat die heupjes eens bewegen en show je salsa skills! (Graag filmen als het zover is Han ;))

Liefs, X

Moniek

Nou van de Mojito's heb ik de afgelopen weken ook heerlijk van kunnen genieten, dan wel helemaal aan de andere kant van onze aardbol.
Thailand was super, maar Han, daar weet jij alles van. Ik heb wel heel veel moeite om weer in mijn dagelijkse ritme te komen op het moment, valt niet mee na twee weken niks doen. Hoe moet dat zijn na een half jaar? Denk daar nog maar niet aan.

Groetjs Mo

Suus

Leuk om te lezen maatjes!
Wij hebben afgelopen zondag uitgebreid van Dennis en Genne de verhalen mogen horen en zij hebben ons weer eens superjaloers gemaakt, haha. Heel veel plezier in Costa Rica en ik hoop snel weer iets van jullie te lezen!

Liefs Suus

wouter en annette

geweldig om te lezen dat jullie in cuba ook zo enorm genoten hebben!!!! tis er idd fantastisch!!

heel veel plezier in costa rica, geniet van al het moois daar!

groetjes wouter annette

Kristel & Stan

Hi lieverds,

Wij zijn jaloers!!! Hier is het business as usual, druk aan het werk... Inmiddels wel lekker koud buiten en ergens heel ver in het vooruitzicht een vakantie maar 9 weken duurt nog zo lang!! Geniet van al het moois daar!!!

XX

Dirk en Hanneke

Wat klinkt dat toch allemaal heerlkijk! Jullie zouden reisgidsenmoeten gaan schrijven! ;-)

groeten uit de regen!

Genne & Dennis

Hola amigo's

Wist je dat .....
- onze muggenbulten nog steeds jeuken
- wij het liefst met handschoenen aan in huis zitten ... brrr koud hier
- het uploaden van onze foto's een uur duurde... wil niet weten hoelang jullie erover doen
- dat we alweer toe zijn aan vakantie
- Genne Dennis volgende week gaat verrassen met een bruinebonen maaltijd
- Nick stiekem Simon mist
- Genne dit weekend hubbabubbas gaat halen bij de appie
- Dennis stiekem besos uitdeelt op straat aan leuke chica's en dat hij deze Cubaanse gewoonte dit weekend ook in Polen gaat introduceren
- We door de dikke jassen hier nog geen voorbibsen hebben gespot

En zo kunnen we nog wel even doorgaan... we vonden het geweldig in Cuba alleen het afscheid was niet leuk want we missen jullie wel hoor.

Geniet van Costa Rica we zijn benieuwd naar jullie volgend verslag!

Dikke kus!

Eveline

Hoi! Leuk verhaal om te lezen, ben blij dat het zo bevalt! Cuba klinkt zo echt als ze doen overkomen in de films en verhalen, leuk om te horen dat het echt zo is!

Geniet ervan en laat nog meer mooie/leuke foto's zien, zijn we hier allemaal dol op. ;)

Kus! Je (schoon)zusje!

Joop en Rona

Zo eindelijk een reactie van ons. Als of we er helemaal niet op zitten te wachten om iets van jullie te lezen.
Maar nu net terug van de wintersport en een etentje in Zaandam eindelijk tijd om te lezen en te reageren.

We hebben genoten van het eerste echte reisverhaal.
Zoals Eve al schreef, fijn dat jullie zo ontzettend genieten. Is ook wel op de foto's te zien.
Ik zet ze vandaag op de de backup schijf. Kun je de ruimte weer vrij maken en er nieuwe op kwijt raken.
Nou geniet met volle teugen en hier ligt de lonely planet voor Argentinië op tafel.
Fijn dat jullie af en toe een SMSje sturen.

Tot het volgende verhaal.

Heel veel dikke kussen en knuffels, Joop en rona

Joost en Yvonne

Ha Lieverds!!

WHHAAAA wat een geweldig jaloers makend verslag!!
Klinkt allemaal geweldig wat jullie daar beleven, zien en ehhh drinken, ha ha!!
En nu lekker in costa rica, hhhmmm wild water raften is daar by the way super gaaf!!
Stuur je snel weer ff een up-date van hier :-)

Dikke kus van joost en mij en een poot-lik-knuffel van basje

Ans en Theo

Heel erg leuk jullie avonturen te lezen en ook die mooie foto's, jullie genieten er wel van. We zijn benieuwd hoe jullie Costa Rica vinden, wij vonden het erg mooi met een prachtige natuur. Pura Vida!!
Heel veel plezier.
Theo en Ans

Joost en Yv

Hola chico en chica!!

Wat een super gave pics hebben jullie van cuba!
En wat mooi die typsche cubaanse kiekjes met bevolking en ook die auto's!!
Zo krijgen we het idee dat we ook een beetje op Cuba zijn geweest, nou laat costa rica maar komen!
En geniet PURA VIDA, maar dat doen jullie zekers vollop!!

Dikke kus en knufie van ons